donderdag 25 juli 2013

Reigers

De blauwe reiger is een vlees- en viseter die vissen en amfibieƫn eet maar ook andere dieren als insecten en kleine zoogdieren worden wel buitgemaakt. De vogel is een veel geziene soort in ondiepe plekken van stadssingels en poldersloten en in weilanden; de reiger wordt vliegend gezien langs grachten en bij meren. De broedkolonies bevinden zich midden in de stad in hoge bomen of juist in volstrekt afgelegen bospercelen.
De blauwe reiger zoekt in stedelijke gebieden regelmatig de rand van tuinvijvers op waarin vissen rondzwemmen. Door liefhebbers van goud- en koivissen wordt de reiger dan ook beschouwd als een plaagsoort en wordt zoveel mogelijk geweerd. In strenge winters hebben de blauwe reigers het zichtbaar moeilijk. Een blauwe reiger wordt gemiddeld 25 jaar oud.

Hoi, mijn naam is reiger en ik ga vissen. Hoe die andere gast heet, weet ik niet! 


Soms sta je minuten lang te wachten om zo'n maaltijdje te bemachtigen!

En dan moet je ook nog Epke Zonderland nadoen!

Ik heb 'm te pakken, hoor! Maar ik zal toch nog even door moeten vissen!

Nog maar eens kijken of hier nog wat te halen is!

Wat denk je hiervan, sta ik nog mooi voor joker ook!

Nou, je ziet het, weer zo'n schamel maaltje!

Ik denk dat ik maar een ander visstekkie ga zoeken!

Verd..., worden m'n vlerken ook nog nat!

Nou, de mazzel, ik ben weg!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten